Rogier Hemmes

Doorgronden wat het muzikale verhaal van een artiest of band is en dit in de perfecte sound vertalen is wat Rogier Hemmes, allround engineer en producer, drijft. Muzikale communicatie staat dan ook centraal bij hem in de studio. Wat inspireert de artiest of band, hoe klinkt de muziek live, waardoor moet de luisteraar geraakt worden? Niks is te gek voor Rogier om dit doel te bereiken.

“Bij elk project probeer je de beste technische oplossingen te verzinnen om het muzikale idee tot zijn recht te laten komen. Klakkeloos het duurste spul neerzetten levert niet per se het beste resultaat op”

Het kan dus zomaar gebeuren dat een mandoline met een bassdrum-mic wordt opgenomen omdat dit perfect past in de mix of dat er wordt geëxperimenteerd met microfoons en opnametechnieken om de zangpartij net zo “eng” te laten klinken als de zangeres in gedachten heeft.

Deze muzikale vrijheid is mede te danken aan Rogier’s diepgravende kennis van zowel digitale als analoge opname-apparatuur en technieken. Voordat hij RealMusicRoom mede oprichtte, studeerde Rogier af aan Codarts Rotterdam (basgitaar), rondde hij de opleiding sound engineer af aan het Sound Seminar en werkte vervolgens als assistent-engineer in verschillende studio’s waaronder in de vermaarde Jet Studios (Brussel). Deze brede muzikale en technische basis stelt hem in staat het opnameproces naadloos te laten aansluiten op de wensen van de muzikanten. Of zoals hij zelf stelt:

“Techniek staat in dienst van het muziek maken. Omdat ik na al die jaren blindelings mijn weg weet te vinden achter de mengtafel en computer, kan ik me tijdens de opnames ten volle op de muziek richten”

Rogier achter de mengtafel betekent in een ontspannen sfeer je muzikale ideeën vormgeven en vastleggen. Bij elk project zet hij zijn kennis en creativiteit onverminderd in wat leidt tot prachtige resultaten. Zo werkte hij onder meer voor en met artiesten als Rob de Nijs, Delouise, Flip Noorman, Anke Timmer, Linda Kreuzen etc

“Ik ben benieuwd hoe iemand muzikaal denkt, wat iemand drijft en daar wil ik op aan sluiten. Uiteindelijk kom je om muziek te maken. Niet om op te nemen.”